Acompanyem la tornada a l’escola

Acompanyem la tornada a l’escola

  • 31 d'agost de 2023

Els canvis no solen ser fàcils per a ningú

Canviar hàbits, feina o habitatge solen ser experiències feixugues que comporten un temps d’adaptació.

Per sort per a nosaltres els adults, la majoria no recordem (gaire) el que volia dir tornar a l’escola després de les vacances: passàvem d’estar amb la família, amics, monitors, fent activitats a la natura i jugant ben bé tot el dia, a haver d’estar moltes hores asseguts, tenir deures, responsabilitats i exàmens. Tot d’un dia per un altre. 

No és exactament “poca cosa”.

Per tant, no ens hauria de semblar estrany que alguns nens i nenes experimentin ansietat davant la tornada a l’escola, sobretot si representa un canvi de cicle (de primària a secundària), la primera vegada (etapa infantil) o un canvi de centre i, per tant, probablement, de companys i companyes.

Avui volem compartir amb vosaltres alguns consells per ajudar als vostres fills i filles a viure amb més tranquil·litat i menys ansietat la tornada a les aules.

Som-hi!

Senyals d’ansietat en els nostres fills a l’hora de tornar a l’escola

Una pregunta que ens podem plantejar com a pares i mares és: com diferencio l’ansietat d’una simple por o reticència a tornar a l’escola? Saber detectar l’ansietat és clau per poder actuar en conseqüència, així doncs, a continuació alguns senyals habituals.

Es mostra més preocupat i poruc de l’habitual

Potser el nostre fill o filla ja és tímid de mena, però quan s’acosta la tornada a l’escola es mostra encara més poruc davant els altres, i a casa, amb el seu cercle de confiança, tampoc sembla estar més tranquil. Una altra manera de mostrar la preocupació, és fent moltes preguntes i sovint repetitives, perquè busquen quelcom que els reconforti.

Té comportaments agitadors o agressius

L’ansietat també pot tornar agressius als nens. Quan els nens se senten molestos o amenaçats perquè senten que no tenen el control i no saben com gestionar els seus sentiments, la seva reacció de lluita o fugida pot posar-se en acció, i alguns nens tenen major tendència a lluitar. 

Té dificultats per concentrar-se, està frustrat i es queixa constantment

Si el vostre fill o filla no és de queixar-se gaire, i de cop, quan s’acosta la tornada a l’escola, sembla que res li va bé, esbufega, està distret tota l’estona i costa fer-lo estar tranquil i concentrat amb quelcom, poden ser símptomes que està patint ansietat.

No es troba bé

Maldecaps inexplicables, nàusees, dolors estomacals o fins i tot vòmits, cor accelerat, palmes suoroses, músculs tibants i quedar-se sense alè.

Més aferrament de l’habitual als pares i mares

Si els dies previs al retorn a l’escola, notem que els nostres fills i filles estan molt més aferrats a nosaltres de l’habitual, és a dir, no se separen de nosaltres, quan no ens veuen es posen a cridar, nerviosos o agitats, no volen estar o veure ningú que no siguem nosaltres, poden ser indicis que està sentint ansietat.

Consells per reduir l’ansietat dels nostres fills i filles

Procurem anar tornant a la rutina gradualment

Com dèiem abans, un canvi és més gestionable si és progressiu.

Per tant, potser no és ideal tornar de vacances el 3 de setembre si tot just comencen l’escola el dia 4. Potser és millor tornar un pèl abans i començar a reintroduir les rutines de son alimentació i horaris progressivament, de manera que la nit abans de començar l’escola, els nens i nenes ja tinguin els hàbits readquirits.

Assegurem-nos que gaudeixen d’un son reparador

Dormir bé és fonamental per al funcionament del cos i la ment. A escala hormonal, afecta la producció d’hormones com la del creixement i les que regulen l’apetit. Pel que fa a l’aprenentatge, el som millora la memòria, la plasticitat cerebral i la funció cognitiva. La mancança de son pot afectar el rendiment acadèmic i la salut en general. 

Preparem la motxilla!

Anar a buscar junts en família els llibres i el material de l’any, és una cosa que sempre fa il·lusió i ajuda a posar una nota de fantasia i color a la preparació per la tornada a les aules.

“Què faràs aquest any?”

Mirar junts els horaris, quines assignatures criden més l’atenció, quines fan més por, quines extraescolars podrien ser interessants… Involucrar-nos en el que passarà durant l’any escolar dels nostres fills i filles juntament amb ells, els ajudarà a sentir-se més recolzats i més animats davant del nou curs.

“Què et preocupa de la tornada a l’escola?”

Si no sabem què els preocupa, no podrem saber com ajudar-los a combatre aquestes preocupacions. Doncs, és crucial que en lloc de descartar aquestes pors (“no hi ha res de què preocupar-se! Estaràs bé!“), els escoltem i reconeguem els seus sentiments. 

Si se senten ridiculitzats, es tancaran en banda. Per tant, important: escoltar, acompanyar i demostrar que confiem en ells i elles a l’hora de superar aquestes pors.

“Estàs nerviós/a? Anem a fer…”

Ballar. Caminar. Dibuixar. Analitzem les nostres sensacions i emocions…

Estratègies per combatre l’ansietat i els nervis, n’hi ha moltes, i cada nen i nena, té les seves. Es tracta de descobrir quines funcionen amb els nostres fills i filles i practicar-les amb ells i elles (si així ho desitgen), de manera que sàpiguen que quan comencen a sentir-se neguitosos, poden recórrer a aquella activitat per calmar-se i tornar a centre.

No fer preguntes que indueixin l’ansietat

Per exemple: “et preocupa estar a la classe de matemàtiques del professor Roure?”
“et preocupa no fer amics? “et fa por…”. En comptes de preguntar des de la por o la preocupació podem preguntar des de l’interès: “Saps què aprendràs en la classe de matemàtiques enguany?”, “Coneixes ja algú de la teva classe?”. Sovint els nens diuen més quan hi ha menys pressió per haver de parlar.

Elogiar la valentia

És important elogiar de manera específica el comportament valent. Per exemple, recordar-li al teu fill/a que tornaràs més tard i dir-li coses com: “Avui ho faràs superbé. Quan et reculli, m’expliques alguna cosa divertida que hagis fet, d’acord?”.

Fer simulacres

Si anticipes que el teu fill o filla se sentirà molt nerviós el primer dia, una cosa que pot ajudar és fer un simulacre. És a dir, anar plegats a l’escola diverses vegades abans que comencin les classes, fer una bona passejada per veure els recorreguts que farà entre les aules, la cafeteria, el bany, el pati… Animar al teu fill/a a que ara faci el recorregut ell sol/a i que provi de demanar alguna cosa a la recepció. Així tindrà més oportunitats de sentir-se còmode en el moment de la veritat.

Fins i tot fer el trajecte cap a l’escola durant el cap de setmana pot ajudar-los a familiaritzar-se amb aquesta rutina.

Nosaltres podem ser la font d’ansietat

De vegades no ens n’adonem, però som nosaltres els que estem ansiosos: se’ns acaben les vacances, hem de tornar a la feina, maldecaps, organitzar de nous les rutines familiars. Per als adults també són moltes coses de cop, i potser no les estem gestionant bé. Intentar no abastar més del que es pot és clau per no acabar contagiant un clima d’ansietat als nostres fills i filles.

Demanar ajuda a un professional de la salut mental

Si veieu que els vostres fills i filles estan patint molt per la tornada a l’escola, i que nosaltres com a pares i mares, no podem oferir-los-hi prou suport i recursos, caldria acudir a un professional de la salut mental per tal que ens orientés sobre com gestionar aquesta situació d’ansietat.

També, si és el primer any d’escola del nostre fill o filla, cal avisar al centre prèviament d’aquesta problemàtica, per tal que l’equip docent tingui coneixements d’aquesta situació.

Si no és el primer any d’escola del vostre fill/a, no ha canviat d’escola, ni de companys i tot i això, veieu que està patint molta ansietat, també seria recomanable intentar entendre si ha passat quelcom que no us ha explicat, per tal de veure si hi ha un problema no resolt amb altres companys, professors, etc.

Desitgem que tots aquests consells us hagin servit per poder ajudar millor als vostres fills i filles a tornar a les classes amb il·lusió i serenitat.

Equip de La Salle Bonanova

CreaEscola Quality Certificate for Education Website