El benestar emocional: la clau per la convivència

El benestar emocional: la clau per la convivència

  • 28 d'octubre de 2022

Últimament, se’n parla a tot arreu del benestar emocional i de la seva importància.

Es duen a terme cursos, xerrades, teràpies, festivals, etc. per tal que infants, joves i adults tinguin benestar emocional.

Però què vol dir realment tenir benestar emocional o no tenir-lo? Què és el benestar emocional i quines implicacions vitals té? A quines àrees de la nostra vida afecta? Com podem treballar-lo a les aules amb els alumnes o bé, a casa amb els nostres fills i filles?

Avui us animem a reflexionar sobre aquests temes amb nosaltres. Som-hi!

Què és el benestar emocional? I per què és tan important?

Es tracta de l’estat d’ànim òptim al qual aspirem totes les persones. Aquells moments en què, senzillament, ens sentim bé.

El benestar emocional, malgrat l’adjectiu “emocional”, no es genera només a partir de les emocions, sinó que està vinculat amb l’àmbit físic, mental i espiritual. És gràcies a un equilibri –no sempre fàcil d’aconseguir–, entre aquests àmbits vitals que aconseguim el benestar emocional.

Quan tenim benestar emocional som més capaços de fer front als problemes i a les pressions a les quals ens enfrontem en el dia a dia amb una actitud més calmada, estable, equilibrada i més empàtica. Obtenir benestar emocional ens permet desenvolupar una vida plena i sana i anar adaptant-nos als canvis amb resiliència, optimisme i sense sentiments de renúncia o sacrifici.

Què passa si no tenim benestar emocional?

Tendim a associar el benestar emocional només a les emocions positives, però no és exactament així. El benestar emocional també està vinculat amb la relació que tenim amb les nostres emocions negatives (ira, tristesa, por, etc). Una bona gestió de les nostres emocions ens pot ajudar a permetre’ns estar tristos, enfadats o amb por dins d’uns paràmetres de temps petits i amb una capacitat reflexiva que ens ajudi a entendre com i per què s’han generat aquestes emocions en nosaltres.

Aquest fet és molt rellevant en els infants, ja que aprendre a detectar perquè senten tristesa o ira, els ajuda a preveure quan se sentiran així i actuar amb més coneixement i més capacitat de reflexió, el que els fa madurar emocionalment. 

D’altra banda, és important tenir present que les emocions negatives tenen una funció fonamental en la nostra vida i en la nostra supervivència: ens ajuden a protegir-nos de determinats problemes. 

No obstant això, no és adequat romandre indefinidament en emocions negatives ja que aquestes poden desencadenar reaccions fisiològiques i psicològiques severes

  • tensió que pot derivar en problemes musculars
  • elevació de la pressió sanguínia  que pot derivar en problemes cardiovasculars
  • abandonament d’hàbits saludables (exercici física o vida social)
  • irritabilitat
  • dificultat per prendre decisions
  • depressió
  • esbiaix cognitiu (una forma desviada d’interpretar la realitat)
  • augment de l’ansietat
  • trastorns de conducta i pensament

La manca de benestar emocional dificulta molt l’autopercepció positiva, la vinculació amb els altres i amb els aspectes quotidians i una convivència còmoda i saludable. Per això, si detectem que una persona està patint per les seves emocions negatives de forma continuada en el temps, hem d’activar un protocol d’ajuda, més o menys enèrgic, per tal d’ajudar-la a ensortir-se’n abans que la situació sigui més seriosa.

I, a casa, com podem millorar el benestar emocional amb els nostres fills i filles?

Com a adults, tenim la responsabilitat de crear un clima emocional positiu amb els nostres fills i filles, i de donar-los-hi eines i recursos per gestionar les seves emocions i créixer amb unes bases emocionals sòlides, basades en l’autoconeixement, l’autocomprensió i l’autoestima. La millor manera de fer-ho serà donant un bon exemple de la nostra bona gestió de les emocions però tot i que sembla fàcil, no sempre ho és, sobretot quan tornem cansats de treballar, i de vegades acabem reaccionant de maneres que no voldríem. Aquí us deixem algunes idees per crear un clima emocional positiu a casa:

  • Conèixer molt bé els nostres propis límits. Això significa saber quan hem de parar, quan necessitem un descans, quan podem donar de nosaltres i quan ens hem de cuidar. Per a cuidar bé als nostres fills i filles, hem d’estar primer bé nosaltres. Com ho podem fer? Si en arribar a casa després d’un dia atrafegat, els nostres fills demanen les nostres atencions però encara tenim el cap en els problemes de la feina, potser una dutxa ajuda a recol·locar els pensaments (l’aigua calenta és vasodilatadora i relaxant) i que així puguem dedicar-los-hi el temps de qualitat que mereixen. Sense aquesta cura prèvia, tal vegada quan el nostre fill o filla creés una situació d’estrès, nosaltres saltaríem a la mínima generant un clima emocional de tensió.
  • Reservar temps de qualitat per a activitats familiars: jugar, descobrir, llegir, passejar. Jugar mentre atenem trucades de feina no genera benestar emocional ni millora el vincle, com tampoc sortir a passejar amb presses perquè s’han d’atendre mil altres coses. El que importa aquí és que aquell temps que reservem –siguin 30 minuts o 5 hores– sigui amb plenitud, és a dir, que centrem tota la nostra atenció i emoció en aquell moment concret.
  • Fer saber als nostres fills i filles que som humans i que també ens equivoquem.
    Qui no ha cridat mai al seu fill o filla quan aquest/a ha creat un problema en un moment en què estàvem molt cansats, i després s’ha penedit per haver reaccionat així? Quan això passa (perquè passa) és important que el nen/a entengui que aquesta reacció no és (ni hauria de ser) la normalitat, que no hem sabut gestionar les nostres emocions de manera respectuosa i que ens sap greu. Una disculpa sincera i una explicació poden fer que el nen/a comprengui que el cridar o enfadar-se no és la solució, però que és una cosa que pot passar i que s’ha de treballar.
  • Treballar en família les emocions. Buscant moments d’obertura emocional, de diàleg, de comprensió, amb activitats que ajudin a tenir una major i més profunda comprensió del que sentim i per què ho sentim. Intentant dialogar des del “quan passa això o fas allò, em sento d’aquesta manera” en comptes de culpant a l’altre. 

I, a La Salle Bonanova, com treballem el benestar emocional?

  • Des de ben petits amb assignatures, espais i moments per desenvolupar la seva dimensió emocional: la interioritat, la gestió de les emocions, l’autoconeixement i la convivència.
  • Assegurant-nos que el nostre equip docent té una formació en gestió emocional que el capacita per generar un bon ambient a l’aula i per prevenir i gestionar possibles situacions de malestar emocional entre els alumnes (assetjament, depressió, aïllament, etc).
  • Oferint una formació regular al nostre equip docent en l’àmbit del benestar emocional: mètodes de prevenció, suport, acompanyament i nous processos a l’aula.
  • Tenint una xarxa de diagnosi preventiva de possibles problemàtiques i una sèrie de pràctiques restauratives que permetin dissenyar un bon clima emocional a l’escola.
  • Posant a l’alumne al centre i oferint-li tota l’atenció i suport personalitzat que pugui necessitar.

Esperem que hagueu gaudit d’aquests moments de reflexió amb nosaltres.

Si teniu suggeriments/propostes/iniciatives per fomentar el benestar emocional a casa o a les aules, ens podeu escriure a les nostres xarxes o bé a sallebonanova@lasalle.cat estarem encantats de llegir-vos.

Equip de La Salle Bonanova

CreaEscola Quality Certificate for Education Website