La paraula comunitat té 14 accepcions al Diccionari de Llengua Catalana [link: https://www.diccionari.cat/GDLC/comunitat ]. S’utilitza en la botànica, l’ecologia, el dret civil, la sociologia i té l’origen en el llatí communitas (cum, “amb o junts” i munus, “obligació” i “regal”).
La seva etimologia ens revela el seu poder i el seu valor. Ens està dient “Ei, que estar junts té certes responsabilitats, però sobretot, és un regal”.
I així és. Quantes coses serien inviables sense una comunitat?
Per començar, la criança. Una criatura neix en una comunitat familiar de persones que la cuiden i l’estimen, siguin de sang o no.
A mesura que es fa gran, amplia la seva comunitat amb l’escola, on apareixen els vincles d’amistat i els vincles d’autoritat, una extensió de la comunitat familiar que l’ajuda a començar a socialitzar. Quan es fa adulta, encara apareixen més comunitats amb les quals es vincula: la comunitat laboral, la comunitat de veïns, la comunitat de pares i mares, l’església, comunitats d’aficions, etc.
El nostre món és una constel·lació de comunitats, juxtaposades les unes a les altres, amb les seves pròpies funcions i jerarquies dins la nostra vida i amb les seves pròpies normes i responsabilitats, i els seus propis regals cap a nosaltres.
Des d’aquest breu article volem fer un incís d’atenció en la comunitat que ens ateny i pertany: la comunitat que es crea a l’escola i la importància formativa que té en la vida dels infants.
Ara que torna a començar l’any escolar, els infants i joves es retroben amb la seva comunitat escolar: els seus amics i amigues, professors i professores.
Retroben també les seves responsabilitats envers la comunitat –el respecte pels altres–, i també els regals –experiència d’aprenentatge i creixement vital més enriquidora–.
A La Salle Bonanova entenem la comunitat com un sistema de valors i normes que educa i fa créixer els infants més enllà dels aprenentatges, aportant-los-hi les eines emocionals i actituds per socialitzar i per crear vincles perdurables i respectuosos, inspirats en els valors cristians.
Per a nosaltres és fonamental que aquest sentiment de comunitat estigui present en diferents àmbits i línies d’actuació i el treballem en quatre àrees diferents que volem destacar:
L’ésser humà treballa en equip des de sempre. Ja a les comunitats prehistòriques les tasques es dividien en funció dels rols i fortaleses per tal de guanyar en eficiència i seguretat per a la comunitat. En els contextos actuals de treball en equip no hi ha mamuts els quals caçar, però sí que hi ha molts problemes que s’afronten millor des de la comunitat.
Una comunitat no inclusiva no és una comunitat positiva. Dins d’una comunitat saludable i positiva hi ha lloc per a tots i totes i aquest lloc és equitatiu, oferint les mateixes oportunitats i atencions a tots i totes.
Aquest és un valor que defineix la nostra manera d’entendre l’educació i de treballar a La Salle Bonanova.
Per una bona convivència en comunitat és important conèixer-se a un mateix. Conèixer les nostres pors, els nostres límits, els nostres desitjos i les nostres capacitats per aportar el millor de nosaltres i crear relacions afectives de recíproc respecte.
Per aquesta raó, a La Salle Bonanova fomentem l’educació emocional des de P3 fins a Batxillerat, creant espais per a dur a terme dinàmiques que desenvolupin la capacitat de connectar amb el nostre interior, de reflexionar, de contemplar, de ser conscients del pes dels nostres actes envers la comunitat i obrir-se al Transcendent.
L’Esther Garcia Navarro és Doctora en Ciències de l’Educació per la Universitat de Barcelona i és Formadora especialista en educació emocional, intel·ligència emocional i benestar.
En un article a l’Ara Criatures, l’Esther explica que hi ha diverses investigacions que posen de manifest la relació directa que hi ha entre les competències emocionals del professorat i determinats efectes en l’ambient a l’aula i l’aprenentatge dels estudiants. “Això per si sol -diu l’Esther- ja justifica la necessitat de formació en educació emocional del professorat perquè pugui identificar què sent i quin clima s’està generant a l’aula i pugui intervenir per canviar-lo si no és l’adequat”.
Seguint les paraules de l’Esther i de tants altres professionals, a La Salle Bonanova també donem molta importància a formar al nostre professorat en matèria d’intel·ligència i educació emocional.
Els conflictes i els problemes de relació formen part del dia a dia de la convivència a les comunitats. Allà on hi ha persones que es relacionen és normal que hi hagi moments en què les conductes d’uns molestin o causin malestar a d’altres.
A La Salle Bonanova pensem que els conflictes i les accions que dificulten la convivència poden ser oportunitats per aprendre a comportar-se millor i ser millors persones.
Treballant en tots aquests aspectes donem sentit a l’etimologia de la paraula comunitat: el gran regal d’estar junts i de respectar-nos mútuament.
Gràcies per llegir fins aquí, i si teniu qualsevol qüestió sobre quins altres mecanismes i procediments emprem per treballar el valor de la comunitat a l’escola, no dubteu a escriure’ns i fer-nos arribar les vostres preguntes.
L’Equip de La Salle Bonanova
Ens agrada saber de tu
Contacte
Oferta educativa
© 2023 La Salle Bonanova · Avís legal · Política de privadesa · Política de cookies · Creaescola.com