Habilitats per superar els reptes del futur

Habilitats per superar els reptes del futur

  • 3 de febrer de 2023

Ja fa uns anys que diverses universitats i empreses plantegen previsions sobre l’impacte de la intel·ligència artificial en les feines del futur. El tema genera posicions polaritzades: d’una banda, els pessimistes que veuen la pujada de les màquines com una substitució i un empobriment del treball humà i, d’altra banda, els optimistes que ho veuen com una oportunitat per relegar a les màquines aquelles feines que un robot pot fer molt més eficientment que un humà, alhora que la intel·ligència artificial crea nous tipus de llocs de treball.

Sigui com sigui, previsions de la xarxa internacional de serveis professionals PWC, preveuen que pel 2030 fins a un 30% dels llocs de treball podrien ser automatitzats per robots. Altres informes suggereixen que l’estoc de robots a tot el món podria arribar als 20 milions el 2030, i que en els pròxims 10 anys podrien arribar a ocupar 51 milions de llocs de treball: des de les feines més mecàniques com rentar plats, fins a d’altres més complexes com prescriure receptes de farmàcia, exercir l’advocacia o la medicina.

Amb un panorama així, on la intel·ligència artificial i la robòtica ja no només triomfen en termes de mecànica, sinó també en àmbits intel·lectuals més complexos, quines habilitats veritablement humanes ajudaran als nostres fills en els llocs de treball?

“Una bona entrevista et pot donar un lloc de treball. Però tenir les habilitats adients et pot ajudar a mantenir la feina”.

En els anys vinents, les habilitats toves (soft skills) i les habilitats dures (hard skills) són les que marcaran la diferència entre aconseguir una feina o no. Les persones que tindran més èxit en el lloc de treball del futur seran aquelles que conreïn les habilitats lleugeres relacionades amb com penses, treballes i et relaciones amb altres persones.

Què són les SOFT SKILLS?

Les habilitats suaus són habilitats no tècniques intrapersonals i interpersonals. Solen ser transferibles i aplicables a diverses feines. Això fa que les persones amb habilitats suaus siguin treballadors molt adaptables i flexibles, aspecte molt rellevant en un entorn tan canviant com el que espera als nostres fills i filles.

Les soft skills més buscades

De cares a les feines del futur, aquestes seran les Soft Skills més buscades segons la revista Forbes:

1. Pensament crític: la capacitat de trobar dades fiables i utilitzar-les per prendre decisions.

2. Empatia: entendre l’impacte de les nostres decisions envers els altres.

3. Intel·ligència emocional (EQ): la capacitat de ser conscient i controlar les nostres emocions per tal de donar una millor resposta a diferents situacions.

4. Col·laboració i treball en equip: coneixent les potencialitats de cadascú per tal de treballar amb més eficiència.

5. Habilitats de comunicació interpersonal: ser capaç d’escoltar, entendre i transmetre les nostres idees.

6. Adaptabilitat i flexibilitat: tenir una mentalitat adaptable i estar obert als canvis en el lloc de treball.

7. Intel·ligència cultural i consciència de la diversitat: tenir consciència de la diversitat i del fet que els llocs de treball i les societats són cada cop més diversos, i ser capaç de relacionar-se amb els altres i treballar eficaçment amb altres de diferents orígens.

8. Consciència ètica: entendre les implicacions ètiques del treball i la tecnologia en clients, empleats i altres parts interessades (inclòs el medi ambient).

9. Lideratge: saber motivar als altres i treure’n el millor d’ells i elles. Saber dirigir un equip i agafar responsabilitats. 

10. Gestionar la marca personal i fer networking: saber crear relacions, augmentar la nostra xarxa i mantenir la nostra reputació on-line i off-line.

11. Gestió del temps: preponderant l’eficàcia i l’eficiència en la nostra manera de treballar.

12. Curiositat i aprenentatge continu: dins i fora de la feina, com una actitud davant la vida.

13. Procurar el benestar: saber trobar la conciliació de la vida laboral i familiar i tenir cura de la nostra salut física i mental.

14. Estoïcisme: acceptar els canvis i les coses que van apareixent, sense pertorbar-nos, sabent donar la volta a una situació que pot semblar problemàtica en una possible oportunitat. 

Des de La Salle, ens agradaria afegir una que creiem que és fonamental: la capacitat de comprendre i elaborar el llenguatge, ja que és la base de qualsevol aprenentatge, i és l’habilitat de saber desxifrar, construir i deconstruir el llenguatge per tal de crear nous missatges, i per tant, nova cultura. 

La generació de nous productes culturals –llenguatge, mitologia, llegat – és el que ens fa essencialment humans i ens diferencia d’altres éssers animals.

Què són les HARD SKILLS?

Les habilitats dures són quantificables i demostrables i són les primeres que busquen els reclutadors de feina. Per exemple: nivell d’anglès, més alt o més baix i un títol que ho demostri. Per tant, és important que aquestes habilitats d’entrada tinguin un nivell alt per tal de superar aquesta primera fase de cribratge.

Hard skills més buscades

Programació: tenir coneixements bàsics de programació serà un must per a moltes feines i marcarà la diferència en els currículums.

“Computer literacy”: entès com el coneixement i la capacitat d’utilitzar ordinadors i tecnologia relacionada de manera eficient. 

Parlar en públic: habilitat transversal molt valorada en un món on la capacitat retòrica de les persones té presència en gairebé tots els canals de comunicació: en un pòdcast, en episodis de YouTube, TikTok, Reels d’Instagram, xerrades TED, etc. 

Networking: la capacitat de connectar amb noves persones, grups o comunitats que ens aporten oportunitats laborals de creixement, de millora i expansió de la nostra xarxa.

Plurilingüsme o multilingüisme: segons el Power Language Index Ranking 2050 del Fòrum Econòmic Mundial, els idiomes amb més futur pel 2050 seran:

  • Anglès
  • Xinès mandarí
  • Francès
  • Espanyol
  • Àrab
  • Rus
  • Alemany
  • Japonès

Gestió de bases de dades: les dades ja són un bé de gran valor, encara més ho seran d’aquí a uns anys. Tenir la capacitat de gestionar amb saviesa i perspicàcia les bases de dades serà un tret diferencial del currículum.

Programari d’Adobe: tenir coneixements del paquet de treball d’edició d’imatge, vídeo i so d’Adobe.

SEO/SEM màrqueting: saber crear, gestionar i analitzar campanyes de publicitat a Google (SEM) i millorar el posicionament d’una pàgina a les cerques (SEO).

Gestió de campanyes de màrqueting: crear-les en un entorn multiplataforma, fer-ne seguiment i analitzar els resultats.

Ciberseguretat xarxes: si tot passa per les xarxes, la ciberseguretat de les dades que s’hi bolquen tindrà un paper fonamental. 

Mineria de dades: el data mining és un procés tècnic, automàtic o semiautomàtic, que analitza grans quantitats d’informació dispersa per a donar-li sentit i convertir-la en coneixement. Busca anomalies, patrons o correlacions entre milions de registres per a predir resultats.

Anàlisi estadística: amb la quantitat de dades que es produeixen cada segon, saber extreure anàlisis estadístiques amb capacitat de predicció serà una habilitat molt buscada.

Mobile Development: la navegació en mòbil supera en molts casos la navegació en ordinador. Per tant, el coneixement de creació d’apps o webs pel suport mòbil serà molt valorat.

Tot aquest aprenentatge d’habilitats, tant toves com dures, no seria possible sense la cognició: la nostra gran capacitat de memoritzar, de retenir l’experiència i de relacionar-la i interconnectar-la amb altres experiències, creant un nou teixit de coneixement nou i més ampli. 

Com desenvolupen els alumnes de La Salle Bonanova les seves soft skills i hard skills?

A La Salle Bonanova, des de l’etapa infantil comencem a treballar amb els nostres alumnes moltes de les habilitats toves a dalt esmentades, a través de tallers, treballs en grup, projectes de recerca i activitats lúdiques que vehiculen l’aprenentatge de les habilitats toves.

A mesura que els alumnes van avançant en els cursos, la presència i treball d’aquestes habilitats només es fa més patent.

Pel que fa a les habilitats dures, es comencen a estimular a l’educació infantil, però és a partir de primària i especialment a l’ESO on es treballen en profunditat en cadascuna de les àrees de coneixement. 

El nostre objectiu és que surtin de l’escola amb una gran capacitat per adaptar-se als canvis, que siguin flexibles, resilients i que puguin prendre decisions ètiques gràcies a un profund coneixement de l’entorn, un sòlid codi de valors per donar resposta a les necessitats socials dels reptes de futur. Capaços de ser bones persones, bons comunicadors, amb esperit crític, creatius i amb gran capacitat de treball en equip.

Gràcies per llegir fins aquí,

Equip de La Salle Bonanova

CreaEscola Quality Certificate for Education Website