Lectures per refrescar l’estiu

Lectures per refrescar l’estiu

  • 12 de juliol de 2023

Hola famílies,

Arriba l’estiu!

Calor. Vacances. Platja. Muntanya. Gaudir en família i… lectura?

Tant si ja sou una família lectora, com si us esteu barallant amb els vostres fills i filles perquè llegeixin, aquesta publicació us pot interessar.

“Els meus fills no llegeixen. Què puc fer?”

Si a casa sou amants de la lectura, però aquest amor no sembla haver-se traspassat als vostres fills i filles, no desespereu. Hi ha maneres d’aconseguir-ho. Avui us en compartim unes quantes.

Consells per a nens i nenes de 6 a 8 anys

  1. Deixar que siguin ells i elles qui decideixin què volen llegir. De vegades saber què volem és la part més complicada. Com a progenitors els podem orientar amb preguntes del tipus “Quin tipus d’històries t’agraden?” “Quin tipus de personatges t’estimes més que surtin a les històries? Les respostes poden ser del tipus: pirates, animals, tresors, aventura, por, màgia, superherois, etc. Amb aquesta informació podem anar a una llibreria o biblioteca i cercar els llibres que més s’ajustin. Molt important en aquest punt no jutjar les seves eleccions.
  2. Fer que la lectura sigui un joc. No podem fer que sigui una obligació amb horaris, programa, avaluacions, etc. Ha de tenir un caire més espontani.
  3. Llegir amb ells, compartir llibres i moments de lectura. Des de llegir junts teatralitzant la lectura, fins a llegir el mateix llibre i després comentar-lo, el que importa és que sentin que és una cosa compartida.
  4. Continuar la història pel nostre compte. I si la princesa en comptes de ser rescatada fos ella la que rescata al príncep del drac? I si el tresor enterrat fos en realitat la clau per viatjar a un altre món? I si… De la història que estan llegint podem crear-ne moltes de noves. En Gianni Rodari era un expert en incentivar la creativitat de nens i nenes, i en podeu treure idees molt bones del seu llibre Gramàtica de la fantasia.

Consells per a nens i nenes d’entre 8-12 anys

  1. Saber quins són els seus interessos i no jutjar-los. Si s’ha posat de moda una història sobre vampirs superherois, està bé. Sigui el que sigui que volen llegir potser perquè entre els amics i amigues en parlen, està bé. El que importa és que tinguin el desig de llegir.

2. Separar la lectura personal i l’escolar. Això significa, des d’ara mateix, crear un espai personal i un altre d’estudis, de manera que el plaer de la lectura no es barregi amb l’obligació de llegir. Per suavitzar l’obligatorietat de la lectura escolar, podem intentar llegir el llibre amb ells i elles i compartir-ne opinions, dubtes i teories. 

3. Fomentar una biblioteca personal. Podem crear un espai a la seva habitació, buscar modes per organitzar-la i fer-la créixer cada any regalant-los-hi llibres sovint.

4. Agregar còmics dins de la seva lectura normal. Els còmics de vegades poden ser força complexos i amb històries profundes. De nou, i com diu el refrany, “no jutgem un llibre per la seva portada”.

5. Compartir les opinions i teories del que estan llegint. Preguntar-los-hi al respecte, no només un resum sinó les seves opinions en quant al que passa a la lectura, de com es comporten els personatges, què farien ells en la seva pell, etc.

I com ajudar als adolescents?

Si arribem a l’adolescència dels nostres fills, i encara no hem aconseguit instaurar un bon hàbit lector, potser la idea d’intentar-ho, ens produeixi calfreds. L’adolescència no sol ser una etapa fàcil, i sovint, representa desafiaments. Però, és entre aquestes escletxes d’inquietuds, canvis profunds, pors i ànsia per trobar la identitat, on amb el llibre adequat, podem encendre les flames de la passió per la lectura. 

Pel que fa a les estratègies, són més o menys les mateixes que amb infants, és a dir, no obligar, deixar espai, acompanyar, no jutjar, interessar-nos pel que llegeixen i compartir lectures. 

N’afegim algunes de noves:

  1. Proposar reptes/desafiaments. Als adolescents els agrada sentir que van per davant, que en certa manera, superen als progenitors. D’acord. Sabent això, els hi podem suggerir un llibre començant per “Mira, he trobat aquest llibre que tracta de x tema… sembla molt interessant, però potser encara és massa per a la teva edat”. Probablement, s’encuriosirà i voldrà llegir-lo per veure perquè és massa per a ell.
  2. REGALAR LLIBRES. Els adolescents són molt de tenir les seves coses: el seu espai, la seva manera de vestir, la seva música, etc. doncs ajudem-los a tenir i crear la seva biblioteca. A la mínima que puguem, regalem llibres i estarem conreant llavors per fer que creixi un futur lector. 
  3. ELS LLIBRES PROHIBITS. Segur – i posem la mà al foc – que si a casa feu una prestatgeria on digui “Llibres prohibits” en un moment o un altre, acabareu trobant que falta algun dels llibres i probablement, l’haurà agafat el vostre fill o filla 😉

5 Errors habituals a l’hora d’intentar incentivar la lectura

  1. Obligar i repetir constantment “Has de llegir més”

La lectura més que un exercici, ha de ser una passió, i les passions poques vegades neixen de la pressió i l’obligació.

  1. Mesurar els resultats

Sol succeir que quan els nens són petits, els adults sense voler avaluem el progrés lector, i generem expectatives, sovint inabastables. A més, abracem aquesta idea de “bon lector” com si fos absoluta, i no ho és. Cada nen/adolescent és diferent. Si mesurem els resultats/progrés, se sentiran com si fossin a l’escola.

3. Creure que llegir sempre implica comprendre

Llegir correctament no porta necessàriament a una bona comprensió. Si els fem treballar per millorar les seves habilitats lectores (velocitat i correcció), no podem pretendre que també estiguin treballant la comprensió. Tot el paquet no pot ser. Si volem que entenguin el text, hem d’acceptar que potser els ritmes i formes seran diferents. 

4. Associar no llegir amb la culpa

“Si no llegeixes no podràs fer el que fan els altres”. “Si no llegeixes no marxarem de vacances”. “En els meus temps, sí que sabíem llegir”.

Diem que les amenaces, comparacions i sarcasme no faran res més que esclafar qualsevol brot de passió per llegir. 

5. Llençar la tovallola

Si tens un fill o filla que té dificultats per llegir o perquè no li agradi llegir, això no vol dir que MAI no serà un bon lector/a. Les persones, per sort, canviem al llarg del nostre camí de maduresa i creixement, i és durant aquest procés que, amb un bon acompanyament, podem aconseguir que la lectura s’instauri com un hàbit vital.  

Recomanacions de lectures infantils per a l’estiu

A continuació hem seleccionat alguns llibres infantils que, ja sigui per la seva història, les seves il·lustracions o l’aprenentatge i la diversió que aporten, ens han semblat molt interessants.

  • El gran llibre dels mites grecs – Eric A. Kimmel
  • Somni d’una nit d’estiu – Tea Stilton
  • Contes per estimar-te millor – Francesc Miralles i Álex Rovira
  • Úrsula – German Machado
  • El gran viatge de les famílies extraordinàries – Susanna Isern i César Barceló
  • Contes sobre la marxa – Júlia Blum i Kim Amate
  • Paisatges literaris – Núria Solsona
  • ‘Cendra’. Història d’una nena i del seu monstre – Jonathan Auxier
  • El viatge de les paraules – Andrea Marcolongo
  • Un far a la fi del món – Gerard Guix
  • La llegenda del bosc. Déus del nord 1’ – Jara Santamaría
  • Aristòtil i Dante descobreixen els secrets de l’univers – Benjamin Alire Sáenz 
  • Doble joc de preguntes i respostes – Víctor Escandell

Clàssics (i no tan clàssics) de la literatura per a adolescents

Per tancar, compartim amb vosaltres una llista dels clàssics i no tan clàssics de la literatura que creiem que són un bon punt de partida per llegir quan s’és adolescent, ja sigui per la temàtica, per l’ambientació o pel tractament i inquietuds dels personatges.

  • El vigilant en el camp de sègol de J.D.Salinger
  • L’illa misteriosa de Jules Verne
  • L’illa del tresor de R.L. Stevenson
  • Viatge al centre de la Terra de Jules Verne
  • El senyor de les mosques de William Golding
  • Fahrenheit 451 de Ray Bradbury
  • Cròniques Marcianes de Ray Bradbury 
  • El comte de Montecristo d’Alexandre Dumas
  • Siddhartha de Herman Hesse
  • Ivanhoe de Walter Scott
  • La metamorfosi de Franz Kafka
  • Frankenstein de Mary Shelley
  • Odissea (versió adaptada) d’Homer
  • Assassinat a l’Orient Express d’Agatha Christie
  • Donetes de Louisa May Alcott
  • Jane Eyre de Charlotte Brontë
  • La Divina Comèdia (adaptada) de Dante Alighieri
  • Don Quixot de la Manxa (adaptació) de Miguel de Cervantes
  • Rebel·lió a la granja de George Orwell
  • 1984 de George Orwell
  • Les mil i una nits d’autor anònim
  • 1, 2, 3, 4 de Paul Auster
  • El gran Gatsby de Francis Scott Fitzgerald
  • Crim i càstig de Fiòdor Dostoievski
  • Assaig sobre la ceguera de José Saramago

Bé famílies, esperem que aquests consells i recomanacions us hagin semblat d’allò més interessants per gaudir de la lectura aquest estiu, i tant de bo, tot l’any.

Bon estiu,

Equip de La Salle Bonanova

CreaEscola Quality Certificate for Education Website