Sabies que la pràctica esportiva millora el benestar físic i emocional?

Sabies que la pràctica esportiva millora el benestar físic i emocional?

  • 1 de desembre de 2022

Ningú dubtaria a dir que la pràctica regular d’activitat física és beneficiosa per a la salut. Diversos estudis han demostrat que l’esport ajuda a combatre diverses malalties, com la diabetis o l’obesitat, entre d’altres, com també ens ajuda a mantenir-nos en un bon estat físic.

Però, què passa amb la salut mental?

Doncs cada cop més s’està comprovant que l’esport és una gran eina –per no dir, una d’indispensable– per cuidar de la nostra salut mental.

A trets generals, la pràctica regular d’activitat física millora la nostra autonomia, el funcionament del nostre cervell, la nostra autoestima i ens aporta una sensació de benestar i felicitat.

Què passa al nostre cervell quan fem esport?

Moltes coses i molt importants per al nostre benestar emocional.

Una d’aquestes coses, és l’alliberació de la substància química BDNF, essencial durant la formació del Sistema Nerviós, ja que fomenta la capacitat plàstica del cervell, és a dir, la seva capacitat perquè s’adapti millor a les situacions i pugui modificar-se en funció de l’ambient. 

Mentre fem esport, els nivells BDNF augmenten. Com més BDNF, més capacitat té el cervell per a aprendre, pel fet que l’hipocamp es veu estimulat. Després de practicar esport, és molt habitual sentir-se millor i veure les coses amb més claredat. Això és gràcies a la BDNF!

L’altre aspecte destacat és la generació de reserva cognitiva. La reserva cognitiva és una “bateria” de salut neuronal (neurones ben connectades entre elles) que s’activa en cas de malaltia neurodegenerativa. Per tant, l’exercici físic ens ajuda a reduir la probabilitat de patir malalties neurodegeneratives, de caure en una depressió i tenir ansietat.

Quins són els beneficis mentals de la pràctica d’activitat física? 

  1. Millora l’autoestima

L’activitat física, ens dota de validesa, capacitat per treballar per una meta i millora la nostra autopercepció.

  1. Redueix l’estrès i l’ansietat

Practicar un esport amb regularitat ajuda a reinicialitzar els nostres nivells d’estrès, a regenerar l’energia del cos millorant la nostra concentració; centra la nostra atenció en una altra cosa que no siguin les preocupacions i relaxa la nostra musculatura.

  1. Millora el rendiment cerebral

Les nostres neurones es connecten millor entre elles quan duguem a terme activitat física, d’aquesta manera prevenim el deteriorament en la memòria i millorem la nostra capacitat i rapidesa en la presa de decisions.

  1. Més endorfines, més felicitat

La substància química que esmenàvem abans, la BDNF allibera endorfines,  els neurotransmissors responsables del sentiment d’eufòria, felicitat, benestar i bon humor i de reduir la sensació de dolor. En practicar esport, en produïm en grans quantitats!

  1. Un cervell estimulat és un cervell en forma

L’exercici físic ens ajuda a tenir el cervell actiu, evitant que s’atrofiïi i afavorint la prevenció de malalties degeneratives, com algunes demències.

  1. Compromís i superació

L’esport millora la nostra capacitat d’interactuar socialment, afavoreix el compromís amb els altres per assolir una meta i ens ajuda a guanyar sensació de control quan mobilitzem les nostres accions per aconseguir uns objectius.

La pràctica esportiva i l’aprenentatge

Diversos estudis sobre els efectes de l’esport en infants i joves afirmen que van els nens i nenes que van estar sis mesos practicant un esport, van reduir les conductes agressives, presentaven menys ansietat i majors habilitats socials.

També s’ha observat que aquells nens i nenes que realitzen exercici físic, mostren un major rendiment acadèmic, major concentració i millor comportament que incideix sobre els processos d’aprenentatge.

El professor Charles Hillman, Doctorat en Psicologia, expert en Neurociència Cognitiva, Cinesiologia (la ciència que estudia el moviment humà), Cinesiologia Neurocognitiva i docent a la Universitat d’Illinois, ha estudiat la relació entre la capacitat i comprensió lectora i l’activitat física. Els seus estudis mostren que diferències en les funcions cerebrals dels nens amb més capacitats físiques, malgrat que encara no s’ha demostrat una relació de causalitat total, ja que entren altres variables en joc.

Podem afirmar després de tot el llegit, que és fonamental que els nens i nenes en etapa escolar practiquin un esport de forma regular per a un benefici directe en el seu aprenentatge, la seva autoestima i les seves relacions.

La Salle Bonanova i l’esport

Per a nosaltres, l’esport és molt més que un entrenament físic: és un entrenament emotiu i cooperatiu, en què els joves desenvolupen les seves capacitats socials i les seves capacitats individuals de forma transversal. 

Comptem amb el Club Esportiu La Salle Bonanova, amb prop de 1000 esportistes federats/es, un dels més grans de Catalunya. 

El Club disposa d’equips mixtos en algunes disciplines (Futbol, Bàsquet, Hoquei patins, Handbol, Volei, Gimnàstica Rítmica) i amb equips que juguen en lligues estatals. 

Esperem que us hagi semblat interessant tot el que la pràctica esportiva pot fer per la nostra salut i per la dels nostres fills i filles.

Si voleu més informació sobre el Club Esportiu de la Salle Bonanova, podeu trobar-la aquí:

Salut i Moviment,

Equip de La Salle Bonanova

CreaEscola Quality Certificate for Education Website